OİB BAŞKANI BARAN ÇELİK: “2023 HEDEFİMİZ 40 MİLYAR DOLARI AŞMAK”
09.03.2020
Uludağ Otomotiv İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, Capital ve Ekonomist Dergileri öncülüğünde düzenlenen geleneksel CEO Club buluşmalarına katıldı. Baran Çelik, CEO Club buluşmalarının bugün gerçekleşen “Otomotivin Geleceği” zirvesinde, “Otomotivde A'dan Z'ye Dönüşüm ve Sonuçları” başlıklı Başkanlar Oturumunda soruları yanıtladı.
Uludağ Otomotiv İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, Capital ve Ekonomist Dergilerinin düzenlediği geleneksel CEO Club toplantısına katıldı. “Otomotivin Geleceği” başlığı ile düzenlenen CEO Club toplantısında, sektörün başarılı şirketlerine ödüller de verildi. OİB Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, CEO Club'un “Otomotivde A'dan Z'ye Dönüşüm ve Sonuçları” başlıklı Başkanlar Oturumu'nda soruları yanıtladı.
Baran Çelik, yaptığı açıklamalarda öncelikle otomotiv endüstrisinin son 14 yıldır üst üste ihracat liderliğini devam ettirdiğini, gelecek yıllarda da bunun böyle süreceğine inandıklarını kaydetti. Otomotiv endüstrisinin son üç yıllık ihracat ortalamasının 30 milyar dolara ulaştığını vurgulayan OİB Yönetim Kurulu Başkanı Çelik, “Sektörümüz, Türkiye'nin toplam ihracatın yaklaşık beşte birini tek başına gerçekleştiriyor. İhracatımız açısından en belirleyici unsur; ihracatımızdan %75-%80 aralığında pay alan AB pazarının durumu… Önümüzdeki 2-3 yılda AB pazarının durgun seyretmesi bekleniyor. Dolayısıyla ihracat rakamlarımızda da çok büyük değişimler yaşanmasını beklemiyoruz. Ticaret savaşları, Brexit süreci, İran yaptırımları ve son olarak Korona virüs salgını önümüzde risk faktörleri olarak duruyor. Cumhuriyetimizin 100.kuruluş yıldönümü olan 2023 hedeflerimiz ise hepimiz için çok anlamlı. Bu anlamda 2023, otomotiv endüstrimizin gelecek hedefleri açısından kritik bir yıl olacak. 2023 yılına gelindiğinde ise ülkemizde üretim yapan mevcut OEM firmalarımızın yeni projeleri devreye girmiş olacak. Yerli otomobilin 2022 yılında piyasaya çıkması bekleniyor. VW yatırımı gerçekleştiği takdirde, üretimin 2023 yılında başlamış olacağını öngörüyoruz. Ana sanayindeki bu yatırımlar, tedarik endüstrisi üretimi ve ihracatına da olumlu yansıyacaktır. Yine 2023 yılına kadar ülkemizdeki hibrit araç üretiminin ve ihracatının artmasını, elektrikli araçlarda da önemli mesafe alınmasını bekliyoruz. Bugün 30 milyar USD'nin biraz üzerinde seyreden otomotiv ihracatımızın bu gelişmelerin neticesinde 40 milyar USD'nin üzerine çıkmasını bekleyebiliriz” dedi.
“Tedarik endüstrisi, dönüşüme hazır olmalı”
Baran Çelik, seminerde dünyada otomotiv endüstrisinde güçlenen dijitalleşme, hibrit motorlar, elektrikli araçlar, otonom sürüş ve bağlanabilirlik gibi yeni trendlerden ve bunların sektörümüze yansımalarından da bahsetti. Baran Çelik, şöyle konuştu:
“Otomotiv endüstrisinde bugün yaşanmakta olan dönüşüm yeni tehdit ve fırsatları da beraberinde getiriyor. Yarış, endüstride bugüne kadar gelinen noktaya doğrudan bağlı olmadan hemen hemen aynı seviyelerden yeniden başlıyor. Yani endüstride yaşanan dönüşüm, kabaca 100 yıllık otomotiv endüstrisi tarihinde bugüne kadar öne çıkmış ülkeler ile diğer ülkeleri büyük ölçüde eşit konuma getiriyor. Bunu bir fırsat olarak görüyor, ülkemiz otomotiv endüstrisinin yaşanan bu dönüşümün güçlü bir parçası olacağına inanıyoruz.
Tabi ki geleneksel ürün grupları hemen yok olmayacak, özellikle Ortadoğu, Rusya, Latin Amerika, Kuzey Afrika gibi bizim açımızdan önemli pazarlarda bir süre daha geleneksel araçların güçlü konumu devam edecek. Ancak geleneksel ürünlerde bile hafifleştirme, yakıt optimizasyonu, enerji verimliliği, yenilikçi malzemeler öne çıkacaktır. Bu nedenle geleneksel üretim yöntemlerimiz ile gelinebilecek nokta artık sınırlı. Mutlaka yeni ve ileri teknolojilere, tasarıma, inovasyona, Ar-Ge'ye yatırım yapmamız gerekmekte.
Tedarikçilerimizin de bir an önce bu sürece hazırlanmaları çok önemli. Elektrikli ve otonom araçlar geleneksel araçlara göre çok daha az parça ile üretilecek. Ancak üretilen parçaların katma değeri de daha yüksek olacak. Dolayısıyla bu dönüşümü gerçekleştirebilen tedarikçilerimizin önünde de büyük fırsatlar ortaya çıkacak. Tedarikçilerimizin yeni ürün gruplarına yatırım yapmaları, AR-GE, tasarım ve yazılıma çok daha fazla kaynak aktarmaları, yeni üretim teknolojileri ve alternatif malzemeleri iş planlarına dahil etmeleri, ürünlerini tasarımdan tedariğe, üretimden dağıtıma esnek şekilde yönetebilecek süreçler geliştirmeleri büyük önem taşıyor.
Araç maliyetinin önemli kısmını teşkil edecek elektronik, yazılım, batarya, şarj ekipmanları, dijital gösterge panelleri, kamera ve sensörler gibi ürün gruplarında otomotiv tedarik sanayinin gelişimi sürdürülebilir rekabetçilik açısından kritik öneme sahip.”