OTOMOTİV SEKTÖRÜ, İTİCİ GÜÇ OLMAYA DEVAM EDİYOR

13.05.2024

OİB YKB BARAN ÇELİK: “2023 YILINDAKİ REKORUMUZU YENİLEMEYİ HEDEFLİYORUZ”

Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) tarafından düzenlenen Otomotiv Sektör Konseyi Toplantısı'nda konuşan Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, bu yıl, Cumhuriyet'in 100. Yaşının kutlandığı 2023'te ulaşılan 35 milyar dolarlık ihracat rekorunu yenilemeyi hedeflediklerini belirtti.

Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, BTSO Otomotiv Sektör Konseyi Toplantısı'nda yaptığı konuşmada, “Hepinizin çok iyi bildiği üzere otomotiv endüstrimiz ülkemizin ihracat şampiyonu konumunda yer alıyor. Geçtiğimiz yıl Cumhuriyetimizin Kuruluşunun 100. Yılında 35 milyar dolar ile rekor ihracat rakamına ulaştık. Bu yıl hedefimiz bu rakamın üzerine çıkarak rekor yenilemek olacak.” dedi.

“Alternatif pazarlarda iyi durumdayız”

Nisan ayı ile birlikte yılın üçte birini geride bıraktıklarını hatırlatan Baran Çelik,  “Bu dönemde otomotiv ihracatımız %5 arttı ve 11.9 milyar dolar olarak gerçekleşti. Ocak-Nisan döneminde aylık ortalama ihracatımız yaklaşık 3 milyar dolar oldu. Yılbaşında belirlediğimiz hedeflerin biraz gerisindeyiz. Özellikle AB pazarında geçen yıla göre yavaşlama ihracatımıza bir miktar olumsuz yansıyor. Yılın kalan döneminde AB pazarındaki gelişmelere göre ihracatımız da şekillenecek. Alternatif pazarlarda ve ticari araçlarda ise ihracat rakamlarımız oldukça iyi devam ediyor” ifadelerini kullandı.

“Zorluklara rağmen yolumuza devam ediyoruz”

Son 4 yılın küresel ekonomi açısından oldukça hareketli geçtiğini belirten Baran Çelik, yaşanan krizlere rağmen yollarında emin adımlarla ilerlediklerini ifade ederek, “Önce tüm dünyayı etkileyen bir pandemi ile, sonrasında ise pandeminin tetiklemiş olduğu yarı iletken çip krizi ile karşı karşıya kaldık. Tedarik zinciri problemleri devam ederken, 2022 yılı başında başlayan Rusya-Ukrayna savaşı riskleri ve belirsizlikleri artıran bir başka unsur oldu. Bugünlere geldiğimizde ise özellikle ülkemizde yüksek seyreden enflasyon ve dünya genelinde merkez bankalarının faiz artırımları ile finansmana erişimin zor olduğu bir dönemden geçiyoruz. Jeopolitik riskler her zamankinden daha yüksek. İhracatçılarımız rekabetçiliklerini korumakta zorlanıyorlar. Diğer taraftan da sektör olarak dijital ve yeşil dönüşüme hazırlanıyoruz. Gündemimizdeki en önemli konulardan birisi Avrupa Yeşil Mutabakatı neticesinde karşılaşacağımız karbon vergisi. 1 Ekim 2023 tarihinden itibaren mali yükümlülük getirmeyen bir geçiş dönemi başladı. Bu geçiş dönemini iyi değerlendirip gerekli önlemleri alarak karbon vergisine karşı hazırlıklarımızı tamamlamalıyız” dedi.

“Dijitale dönüşüme emin adımlarla ilerliyoruz”

Sektör temsilcileri olarak otomotiv endüstrisinin dijital dönüşümü başarıyla gerçekleştirmesi için var güçleriyle çalıştıklarını belirten Baran Çelik,  firmaların bu sürecin farkında olmaları ve gerekli hazırlıkları yapabilmeleri için bundan sonra da çaba göstermeye devam edeceklerinin altını çizerek otomotiv endüstrisinin Türkiye ve dünyadaki konumunu şu şekilde özetledi:

-Türkiye'nin ihracat odaklı üretimi Türkiye'yi yaklaşık 1.5 milyon adet ile Dünya'da 13. Büyük üretici haline getirmiştir. Ayrıca yine 2023 yılı verilerine göre Türkiye Avrupa'nın 2. Büyük ticari araç üreticisi ve toplamda 4. Büyük araç üreticisidir.

-Otomotiv endüstrisi son 18 yılda 17 kez ülkemizin ihracat şampiyonu olmuştur. İhracatımızın ortalama olarak %60'ını ana sanayi firmaları, %40'ını tedarik sanayi firmaları gerçekleştirmektedir.

-Ana sanayine ilave olarak güçlü bir tedarik endüstrimiz de bulunmaktadır. Otomotiv Tedarik Endüstrisinde yaklaşık 9 bin ihracatçı KOBİ ve 200 yabancı ortak girişimci mevcuttur. Tedarik endüstrisi ihracatımız ana sanayi ile eş zamanlı olarak artmaktadır ve 2023 yılında 14 milyar dolar olarak gerçekleşmiştir.

-Otomotiv endüstrisi ihracatımız 2023 yılında bugüne kadarki en yüksek rakam olan 35 milyar dolara ulaşmıştır. Üretimde ise en yüksek rakama 1.7 milyon adet ile 2017 yılında ulaştık. Adet bazında araç ihracatında yine 1.3 milyon adet ile 2017 yılı en yüksek rakama ulaşılan yıl oldu.

Diğer taraftan iç Pazar 2023 yılında 1.3 milyon adet ile rekor kırdı.

-Türk otomotiv endüstrisinin ana ihracat pazarı Avrupa Ülkeleridir. Avrupa ülkelerinin otomotiv ihracatımızdaki payı 2023 yılında %80'e ulaştı. ABD, Kuzey Afrika ve Ortadoğu Ülkeleri ise başlıca alternatif pazarlarımız konumunda.

-Otomotiv endüstrimiz Ar-Ge ve Tasarım çalışmalarında da öncü konumda yer alıyor. Sektörde toplam 199 Ar-Ge ve Tasarım Merkezi faaliyet göstermektedir.

-Avrupa'da 2023 yılında %15'in üzerine çıkan elektrikli araçların Pazar payı, 2024 yılı ilk üç ayında %13'lere geriledi. 2023 yılında Avrupa'da elektrikli araç satışları %28 artarak 2 milyon adedin üzerine çıktı, bu yıl büyümenin daha düşük oranlarda gerçekleşmesi bekleniyor.

Ülkemizde ise geçen yılın tamamında %7.1 olan elektrikli araçların Pazar payı 2024 yılı ilk dört ayında %7,8 olarak gerçekleşti.

-OİB olarak üyelerimizi Yeşil Dönüşüme hazırlıyoruz. Geçen yıl Türkiye Otomotiv Sektörü Sürdürülebilirlik Eylem Planını hayata geçirdik. OSEP ekseninde sektöre bu konuda rehberlik edecek çalışmalarımıza tüm hızıyla devam ediyoruz. Ocak ayında Bursa, Kocaeli ve İzmir'deki ihracatçılara Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması (SKDM) uygulamasına hızlı uyum ve yeşil dönüşümün sağlanması amacıyla eğitimler gerçekleştirdik.

-Yine bu kapsamdaki etkinliklerimiz arasında yer alan “Otomotiv Sektöründe Yeşil Dönüşüm Ur-Ge Projesi de 18 firmamızın katılımları ile devam ediyor. Projemiz kapsamında küme firmalarımızı uluslararası rekabet koşullarına hazırlayan çalışmalarımız; eğitim ve danışmanlık faaliyetleri ile devam ediyor. Temel amacımız Avrupa Yeşil Mutabakatı'nın getireceği sınırda karbon düzenlemesi gibi düzenlemeler hakkında üyelerimizi bilinçlendirmek, onlara rehberlik etmek ve karbon emisyonlarını azaltarak Yeşil Düzenin getireceği şartlar doğrultusunda dönüşümlerini sağlamalarına yardımcı olmak.

İlgili Fotoğraflar