Dış Ticarette Hedef Pazar Araştırması Semineri

  • UİB ÜYELERİNE, DIŞ TİCARETTE HEDEF PAZAR ARAŞTIRMASI SEMİNERİ
  • YAMAN KOÇ: “TİCARET TAM BİR SAVAŞA DÖNÜŞÜYOR”

Türkiye'nin Genel Sekreterlik bazında en büyük ikinci ihracatçı birlikleri olan Uludağ İhracatçı Birlikleri (UİB), üyelerine düzenlediği seminerlerle katkı sunmaya devam ediyor.

“Dış Ticarette Hedef Pazar Araştırması” başlıklı online olarak gerçekleştirilen seminerde Eğitmen Yaman Koç, UİB üyelerine hedef pazar tespiti konusunda önemli bilgiler verdi.

REKABET İSTİHBARATI KAVRAMI DOĞDU

Yaman Koç, ihracat yapan firmalar için en temel konunun hedef pazar tespiti olduğunu vurgulayarak, dünyada yaklaşık 220 ülke bulunduğunu ve bunların hangilerinin hedef pazar olabileceğine ilişkin özellikle internet ortamında önemli veriler bulunduğunu söyledi.

1986 yılından bu yana dış ticarette görev yaptığını ve 1993 yılından beri de firmalara danışmanlık hizmeti verdiğini ifade eden Koç, artık teknolojinin doğuya kaydığını, Kore, Çin ve Japonya'nın patent başvuru sayılarının Amerika'yı geçtiğini söyledi. Koç, “Ticaret tam bir savaşa dönüşüyor. Büyük bir devrim yaşanıyor. Tüm bunlardan da 'rekabet istihbaratı' kavramı doğdu. Dünyada da büyük veri çağı başladı. Bu gelişmeler de bizim dış ticaret meslek piramidine yansıdı” dedi.

Firmaların ihracatta takıldıkları noktalara da değinen Koç, bunları şöyle açıkladı:

“Hedef pazar tespiti yapamamak, sadece fuarlara katılarak sonuç almaya çalışmak, iletişimin diğer araçlarını kullanmamak, mevut pazarlarda sürdürülebilirlik sağlayamamak, hedef müşteri bilgilerine ulaşamamak, müşterilerin finansal bilgi/istihbarat eksikliği, strateji ve planlamanın olmayışı, ihracat pazarlamasını bilen eleman eksikliği, devlet yardımlarının bilinmeyişi/kullanılmayışı, yanlış B2B yaklaşımları, firmanın kendini bilmeyişi, rakiplerin bilinmemesi ve sadece Türk rakiplerinin müşterilerine yönelinmesi.”

Koç, Türk firmalarının nokta atışı ihracat yapmak istediklerine işaret ederek, “Nokta atışı ihracatta 4 modül var. 1. modül hedef pazar seçimi, 2. modül hedef ülke pazar araştırması, 3. modül hedef ülke, hedef firma istihbaratı, 4. modül ise hedef ülkede operasyon rehberi. Bu modülleri yapınca işler çok kolaylaşıyor” diye konuştu.

BÜYÜME EĞİLİMİ GÖSTEREN PAZARLAR TERCİH EDİLMELİ

Hedef pazarların büyüme ve küçülme eğilimlerinin seçim konusunda önemli bir kriter olduğunu belirten Yaman Koç, nispeten büyüme eğilimi gösteren pazarların tercih edilmesinin daha iyi olacağını kaydetti.

UİB üyelerine hedef pazar belirlerken yararlanmaları gereken internet sitelerini de rehber olarak tavsiye eden Koç, şunları söyledi:

“TradeMap'teki veriler önemli. Buraya üye olmalısınız. Buraya bilgiler, doldurduğumuz gümrük beyannamelerinden geliyor. Beyannamelerde yer alan istatiksel analizde yer alan bilgiler istatistik kurumuna gidiyor. İstatistik kurumu da bunu Birleşmiş Milletler'e (BM) veriyor. Bu sitedeki bütün ülkelere ait bilgiler, BM'lerden toplanan bilgilerdir. Dünyada doğruya en yakın veri budur. Diğer bir site de Access2Markets. Bu sitede yer alan veri tabanı da çok önemli. Bu her iki sitenin verilerini kıyaslayarak değerlendirmekte, analiz etmekte fayda var. Epingalert.org'dan dünyadaki en son gelişmeleri/değişiklikleri görebiliyoruz. Hangi ülkede, hangi alanda en son ne gibi değişiklikler olmuş bu siteden ulaşabiliyorsunuz. Yine yararlanacağınız diğer siteler; globaltradealert.org, cbi.eu, countrycommercialguide, reportlinker ve marketresearch.com” diye konuştu.

İlgili Fotoğraflar