UİB, EKONOMİ BAKANLIĞI YETKİLİLERİNİ İHRACATÇILARLA BULUŞTURDU…

8 NİSAN 2013

· DIŞ TİCARET BİLGİLENDİRME SEMİNERİNDE ULUSLARARASI REKABETÇİLİĞİN GELİŞTİRİLMESİNİN DESTEKLENMESİ (UR-GE) ELE ALINDI…

· EKONOMİ BAKANLIĞI İHRACAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ DAİRE BAŞKANI EMRAH SAZAK: URGE PROJELERİ, YENİ İŞ MODELLERİNE FIRSAT YARATIYOR. MARKA DEĞERİ YÜKSEK ÜRÜNLER İHRAÇ EDEN GÜÇLÜ BİR TÜRKİYE YARATMAYI AMAÇLIYORUZ.

BURSA-Uludağ İhracatçı Birlikleri (UİB), üyelerini ‘Dış Ticaret Bilgilendirme' seminerinde Ekonomi Bakanlığı yetkilileriyle bir araya getirdi.

Ekonomi Bakanlığı yetkililerinin katıldığı seminerde; ihracatta sağlanan devlet yardımları, uluslararası rekabetçiliğin geliştirilmesinin desteklenmesi, pazar araştırması ve pazara giriş desteği, çevre maliyetlerinin desteklenmesi, Türk ürünlerinin yurtdışında markalaşması, Türk malı imajının yerleştirilmesi ve Turquality'nin desteklenmesi, marka ve tanıtım, ar-ge ve tasarım destekleri gibi konularda katılımcılara önemli bilgiler verildi.

Uludağ Meyve Sebze mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Özkan Kamiloğlu, Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü Dış Ticaret Uzmanı Cihat Gök, Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü Dış Ticaret Uzmanı Nur Pınar İnal, Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü İhracatı Geliştirme Uzmanı Ümit Ateşağaoğlu ve Ekonomi Bakanlığı Anlaşmalar Genel Müdürlüğü Dış Ticaret Uzmanı Zöre Aksahin Şimşek'in de sunum yaptığı seminerde konuşan Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü, Daire Başkanı Emrah Sazak, "500 milyar dolar ihracata ulaşmak ve dünya ticaretinde lider ülkeler arasında yer almak için; teknolojik dönüşümünü tamamlamış, lojistik ve mevzuat alt yapısı güçlü, marka değeri yüksek ürünler ihraç eden güçlü bir Türkiye yaratmayı amaçlıyoruz” dedi.

Türkiye'nin, Dünyanın birçok bölgesine ihracat yapan güçlü bir ihracatçı ülke olduğunu ifade eden Emrah Sazak, "Şu an 1 milyar doların üzerinde ihracat yapan 16 ilimiz var. Bu illerin başını İstanbul çekerken ikinci sırada Kocaeli ve üçüncü sırada ise 11 milyar 67 milyon dolarlık ihracatı ile Bursa bulunuyor” diye konuştu.

2012 yılındaki 152 milyar 560 milyon dolarlık ihracatın ülkelere göre dağılımı hakkında da bilgi veren Sazak, "Almanya, 13 milyar dolar rakamıyla ihracat yaptığımız ülkeler arasında ilk sırada yer alırken onu yaklaşık 11 milyar dolar ile Irak ve yaklaşık 10 milyar dolarla İran takip ediyor” şeklinde konuştu.

Sektörel bazda ihracat ürünlerini değerlendiren Emrah Sazak, "Türkiye'nin önemli bir sanayi ülkesi olduğu, yapılan ihracatta sanayi ürünlerinin oranının yüzde 81 olmasından gayet net anlaşılıyor. İhracatımıza ürün bazlı baktığımızda ikinci sırada yaklaşık yüzde 14 oran ile tarım ürünlerini ve yüzde 3 ile de madencilik ürünlerini görüyoruz” ifadelerini kullandı.

Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü, Daire Başkanı Emrah Sazak, seminerde ayrıca ihracat politikaları, ihracata yönelik devlet destekleri konularını da katılımcılarla paylaştı.

Sazak son olarak uluslararası rekabetçiliğin geliştirilmesi, verilen destekler ve kümelenme hakkında bilgi verdi. Sazak şunları söyledi:

"Aynı ya da benzer iş kolunda faaliyet gösteren, coğrafi olarak birbirine yakın, birbirleriyle işbirliği ve rekabet halinde olan üretici firmaların, yan sanayi firmalarının, hizmet tedarikçilerinin ve kurumların (örneğin üniversiteler, kalkınma ajansları, odalar, sektör dernekleri) bir araya geldiği çalışma bir kümelenme modelidir. Yoğun rekabetin yaşandığı günümüzde dünyadaki hızlı gelişim ve değişime ayak uydurmak ve rekabette bir adım daha önde olabilmek adına Kümelenme modeli oldukça önem arz ediyor.”

Ur-Ge kapsamında desteklenen kalemlerden bahseden Sazak, ihtiyaç analizi, eğitim ve danışmanlık, yurtdışı pazarlama programı ve alım heyeti ile istihdam ve bireysel danışmanlık gibi birçok masraf kolunun bu kapsamda değerlendirilebileceğini söyledi.

Emrah Sazak'ın açılış konuşmasının ardından geçilen panelde "Ülke Masaları, Pazar Araştırması - İran Pazarına İhraç İmkânları” konulu oturumda Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü İhracatı Geliştirme Uzmanı Ümit Ateşağaoğlu İran pazarı hakkında katılımcıların merak ettiklerine yanıt verdi.

---İHRACATIMIZDA İRAN'IN KONUMU---

Ateşağaoğlu, 77 milyonluk nüfusa sahip olan İran İslam Cumhuriyeti'nin Dünya Ticaret Örgütü verilerine göre 132 Milyar Dolarlık ihracat, 62 Milyar Dolar da ithalat gerçekleştiren bir ülke olduğunu belirtti.

Türkiye'nin ihracatında İran'ın yeri hakkında bilgi veren Ümit Ateşağaoğlu şunları söyledi:

"İran, 2013 yılı Ocak ayı verilerine göre Türkiye'nin en çok ihracat yaptığı 19'uncu ülke konumundayken yine 2013 yılı Ocak ayında İran'a ihracatımız 176 milyon 159 bin dolar olarak gerçekleşti. 2013 yılı verilerinden gitmek gerekirse yeni yılın ilk ayındaki ihracatımızda İran'ın payı yüzde 1,5 olarak görülüyor. İran ile ithalata gelecek olursak; 2013 Yılının Ocak Ayında İran'dan İthalatımız 1 milyar 26 milyon dolar, 2013 Yılı Ocak ayı ithalatımızda İran'ın payı yüzde 5,5, 2013 Yılı Ocak ayı en çok ithalat yaptığımız ülkeler sıralamasında İran 5. sırada yer alıyor.”

---DAHİLDE VE HARİÇTE İŞLEME REJİMLERİ---

Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü, Dış Ticaret Uzmanı Nur Pınar İnal ise İhracat Mevzuatı ile Dahilde ve Hariçte İşleme Rejimleri hakkında bilgiler verdi. Nur Pınar İnal, Dahilde İşleme Rejimini şöyle özetledi: "Bu sistem, ihraç ürününün elde edilmesinde kullanılan girdilerin ticaret politikası önlemlerine tabi tutulmaksızın gümrük muafiyetli olarak ithal edilmesidir.”

İnal, 2012 verilerine yönelik Dahilde İşleme Rejimi'nin (DİR) ülke ithalatın yüzde 13'ünün ihracat'ın da yüzde 41,80'inin DİR kapsamında gerçekleştirildiğini ifade etti. İnal ,1996 yılından bu yana yıllık ortalama 4 bin 850 adet Dahilde İşleme İzin Belgesi düzenlendiğine dikkat çekti.

Nur Pınar İnal DİR ile sağlanan imkanları şöyle sıraladı:

"İthalatta gümrük vergisi ve KDV muafiyeti, KKDF istisnası, vergi, resim ve harç istisnası, ticaret politikası önlemlerine tabi olmama, Toprak Mahsülleri Ofisi'dan ve Türkiye Şeker Kurumu'nca tespit edilen şeker fabrikalarından alım, yurtiçi alımlarda KDV tecil-terkin uygulaması, yurtiçi satış ve teslimlere müsaade edilmesi, ithalat sırasında alınması gereken vergilere ilişkin teminat indirimi.”

---PAZARA GİRİŞ ENGELLERİ---

Ekonomi Bakanlığı Anlaşmalar Genel Müdürlüğü Dış Ticaret Uzmanı Zöre Aksahin Şimşek de katılımcılara pazara giriş engelleri ve çözüm yolları hakkında açıklamalarda bulundu.

Dış Ticaret Uzmanı Zöre Aksahin Şimşek, "Pazara giriş engelleri; tarifeler, tarife dışı tedbir ve diğer idari uygulamalardan kaynaklanan, uluslararası ticaretin normal gelişme seyrini etkileyen her türlü politika ve uygulamaları ifade etmektedir” diye konuştu.

UİB'in üyelerine yönelik gerçekleştirdiği bilgilendirme toplantısında son olarak konuşan Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü Dış Ticaret Uzmanı Cihat Gök ise, Türk Ürünlerinin Yurtdışında Markalaşması, Türk Malı İmajının Yerleştirilmesi ve Turquality'nin Desteklenmesi ile Yurt Dışı Birim, Marka ve Tanıtım, AR-GE ve Tasarım Destekleri konuları hakkında bilgi verdi.

İlgili Fotoğraflar