ÇİN MALI ALMAYA GELDİLER TÜRK MALI ALIP DÖNDÜLER
05.09.2012
Çin'in Şanghay kentinde düzenlenen ve Asya - Pasifik pazarının giriş kapısı konumundaki "Intertextile Shanghai Home Textiles 2012” ev tekstili fuarına, Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliği (UTİB) organizasyonuyla katılan Türk firmaları, Çin malı almaya gelen, Endonezya, Malezya, Singapur, Kore ve ABD”li firmalara ürün kaliteleri ile fikir değiştirtti.
UTİB Başkanı İbrahim Burkay, "Türkiye ve Almanya'da yapılan fuarlara Çinli firmalar bireysel olarak bile zor girebilirken; biz burada büyük bir cesaret örneği göstererek, ev sahibi ülkeden sonra en kalabalık ve organize ülke olarak Çinlilere kendi mekânlarında meydan okuyoruz” dedi.
Çinlilerin "taklit becerisi” fuarda ilginç anların yaşanmasına sebep oldu. Bazı Türk firmaları bir önceki yıl fuara getirdikleri katalogların marka ismi bile değişmeden bire bir taklit edilerek Çinli firma stantlarında olduğunu görünce, katalogları kendisinin sandı.
1 milyondan fazla insan için kurulacak ekolojik kent "echo city”, kullanılacak tekstil ürünlerinin çoğunun ithal edilmesi planlandığı için fonksiyonel tekstil konusunda uzmanlaşmış Türk firmalarına önümüzdeki yıllardan itibaren büyük fırsatlar yaratacak.
Çin'in Şanghay kentinde bu yıl 28 Ağustos tarihinde başlayan ve "Asya -Pasifik pazarına giriş kapısı” olarak tanımlanan "Intertextile Shanghai Home Textiles 2012” ev tekstili fuarı sona erdi. Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliği (UTİB) tarafından 5'inci kez düzenlenen milli katılım organizasyonu ile fuara gelen 41 Türk firması, ev sahibi Çin'den sonra en kalabalık ekibi oluşturdu. Öncelikli olarak Çin pazarını hedefleyen Türk firmalar, fuara ürün almaya gelen diğer ülke vatandaşı alıcılara, sundukları ürün çeşitliliği, farklı tasarımlar ve kalite sayesinde fikir değiştirtti. Fuara Çin malı almaya gelen Malezya, Endonezya, Singapur, Kore ve bazı ABD firmaları, Türk ürünlerini tercih etti. UTİB Başkanı İbrahim Burkay, organizasyonlarının diğer ülkeler tarafından aynen uygulandığını ve farklı ülkelere de tavsiyeler verdiklerini belirterek, "Türkiye ve Almanya'da yapılan fuarlara Çinli firmalar bireysel olarak bile zor girebilirken; biz burada büyük bir cesaret örneği göstererek, ev sahibi ülkeden sonra en kalabalık ve organize ülke olarak Çinlilere kendi mekânlarında meydan okuyoruz. Hem onlara hem de müşterilerine mal satıyoruz” dedi.
Kriz Çin'e kayıyor
Geçmiş yıllara göre fuarın özellikle Çinliler adına daha sakin geçtiğini söyleyen Burkay, "2012 Çin'de bile sıkıntı yaratmış” diye konuştu. Amerikalı firmaların Çin'e makine satışını organize eden Machine Technology Association (MTA) yetkilileriyle yaptığı görüşmelerde, makine satışlarının çok düştüğünü öğrendiğini ifade eden Burkay, "Çinli firmalar iç pazara kayıyor ama orada da rekabet çok büyük. Bizim firmalarımızın bu fuarda diğer Asya ülkelerinin tercihi olması da bizim adımıza sevindirici bir gelişme. Ancak Çin'de kendini gösteren bu sıkıntı bizim firmalarımıza da geleceğe dönük bir uyarı olmalı” dedi.
Burası Türk firmaları için bir okul
Burkay, 2012 yılının ilk yarısının tüm sektörler adına çok parlak geçmediğini hatırlatarak, özellikle pamuk fiyatlarının düşmesiyle ihracatın miktar olarak azalmasa da değer olarak azaldığına dikkat çekti. AB ülkelerine yönelik ihracatın yüzde 41'ler seviyesine indiğine vurgu yapan Burkay, Türk firmaları için alternatif pazarların öneminin gittikçe arttığını söyledi. Burkay, "Asya Pasifik pazarında iş yapmak isteyen Türk firmaları için bu fuar bir okul. Bu fuara sebat ederek en az 3 yıl üst üste katılan bir firma, kendi müşteri portföyünü oluşturup, buranın ticari istek ve kurallarına göre başarılı oluyor” ifadelerini kullandı.
Çin'in 2011 yılında 2.7 milyar dolarlık ev tekstili ithalatı yaptığı söyleyen Burkay, Türkiye'nin bu ithalat içindeki payının 60 milyon dolarla sınırlı kaldığını bilgisini verdi. Burkay, "5 yıldır milli katılım organize ediyoruz ve ihracatımız düzenli olarak her yıl yüzde 20 ile 25 arası artıyor. Bu yılda artış oranının değişmeyeceğini söyleyebiliriz” diye konuştu.
"Taklit becerisi kafa karıştırdı”
Çinli bazı firmaların ürün taklidi konusundaki "yetenekleri” Türk firmalarında kafa karışıklığı yaşanmasına sebep oldu. Taklit ürün sergileyen Çinli firmaların stantlarında yer alan katalogların marka ismi bile değişmeden Türk firmalarından kopyalandığını söyleyen Burkay, "Bazı arkadaşlar fuarı gezerken kendilerinin geçen yıl getirdiği katalogların marka ismi bile değişmeden bire bir kopyalandığını ve alıcılara sunulduğunu görmüş. Çoğu kendi katalogu zannetmiş. Kimi Çinli firmalar bu yolu tercih ediyor. Bizler geçen yıl verdiğimiz numuneleri, bu yıl karşımızda aynen ürün olarak görüyoruz” dedi. Türkiye'nin sadece tasarımlarıyla değil organize oluş biçimiyle de örnek olduğunu vurgulayan Burkay, Avrupalı pek çok ev tekstili meslek kuruluşunun kendilerinden fuar katılım organizasyonu hakkında bilgi istediğini sözlerine ekledi.
1 milyon kişilik Echocity kuruluyor
Çin devleti, sağlıklı ve tamamen ekolojik yaşam kurallarının uygulanacağı yeni bir şehir kuruyor. Şanghay'ın çok yakınında kurulacak şehirde 1 milyondan fazla insanın yaşaması planlanıyor. Özellikle üst gelir grubuna hitap edecek kentte kullanılacak tüm ev tekstili malzemeleri fonksiyonel ve ekolojik ürünlerden seçilecek. Çin tekstil sektöründe fonksiyonel tekstil çalışmaları yeterli olmadığı için ürünlerin ithal edilmesi planlanırken; teknik ve fonksiyonel tekstil konusunda hızla ilerleyen Türk firmaları için önümüzdeki yıllarda büyük fırsatlar ortaya çıkması bekleniyor.
Editöre Not:
1 milyar 330 milyon nüfusu ve Satın Alma Gücü Paritesine göre 11,3 trilyon doları geçen gayri safi yurt içi hâsılası ile dünyanın en büyük 2.ekonomisi konumunda olan Çin, 2011 yılında yaklaşık 1 trilyon 900 milyar dolar ihracat ve 1 trilyon 742 milyar dolar ithalat gerçekleştirmiştir. Ayrıca Çin 2011 yılındaki toplam yaklaşık 72 milyar dolarlık tekstil, 170 milyar dolarlık hazır giyim ve 36 milyar dolarlık ev tekstili ihracat hacmi ile bu sektörlerde halen dünyanın 1 numarası konumundadır.
Dünyanın en büyük 3 ev tekstili ihracatçısından biri olan Türkiye'nin, 2011 yılında toplam ev tekstil ürünleri ihracatı yaklaşık 3 milyar dolar olarak gerçekleşmiştir. Çin ise 2011 yılında yaklaşık 2,7 milyar dolarlık ev tekstili ithalatı yapmıştır. Türkiye'nin Çin pazarındaki payı şimdilik az ama küresel kriz yılında bile Çin'e ev tekstili ihracatı 2008 yılında 5 milyon dolardan, 2011 yılında 40 milyon dolarlar seviyesine yükseldi. Türkiye'nin ev tekstili ihracatında 2007 yılında 73. sırada yer alan Çin, gerçekleştirilen çalışmalar sonucunda, kesintisiz süren bir artış trendi ile ilk 20 ülke arasına yükseldi. Şimdi hedef Çin'i ilk 10 ülke arasına yükseltmek.