İHRACATÇILAR ROTAYI ABD'YE ÇEVİRDİ…
-ORHAN SABUNCU: "BURSA, 2023'DE ÜLKEMİZİN AR-GE, YENİLİK VE TASARIM MERKEZİ OLMALIDIR”
BURSA -Türkiye İhracatçılar Meclisi(TİM),tarafından oluşturulanTİMAKADEMİ, ülke ihracatından en çok pay alan Bursa'nın hedef pazarı olan ABD'yi, Bursalı sanayici ve ihracatçılarımıza daha yakından tanıtmak amacı ileUludağ İhracatçı Birlikleri (UİB) ev sahipliğinde ‘HEDEF PAZAR: ABD' başlıklı bir toplantı düzenledi. Toplantının açılışında konuşan UİB Koordinatör Başkanı Orhan Sabuncu, "Hedefimiz 2023 yolunda Bursa'nın sadece üretim merkezi değil, aynı zamanda ülkemizin Ar-Ge, Yenilik ve Tasarım Merkezi olmasıdır” dedi.
Bursa Vali Yardımcısı İbrahim Avcı, Bursa Büyükşehir Belediye Başkan Vekili Şükrü Köse, Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdür Yardımcısı Musa Demir ve çok sayıda ihracatçının katıldığı toplantıda Bursa'nın İstanbul'dan sonraki en büyük ihracatçı şehir olduğunun altını çizen Sabuncu, "Otomotiv endüstrisinin yanı sıra Bursa aynı zamanda tekstil, hazırgiyim- konfeksiyon, makine ve tarımsal ürünlerde de ülkenin önemli üretim ve ihracat merkezlerinden birisidir. 2015 yılında 11.7 milyar dolarlık ihracat rakamına ulaşan Bursa ihracatında en önemli sektörler olarak otomotiv, tekstil, hazırgiyim - konfeksiyon, çelik, makine ve tarımsal ürünler öne çıkmaktadır. Otomotiv sektörünün Bursa ihracatından aldığı pay 2015 yılı itibariyle yüzde 61'dir. Otomotivi yüzde 8,6 pay ve 1 milyar USD ihracat değeri ile Tekstil takip etmektedir. Bursa ihracatı ülkelere göre incelendiğinde ise ilk üç sırada AB ülkeleri Almanya, Fransa ve İtalya'nın yer aldığı, onları Birleşik Devletler ve Birleşik Krallığın takip ettiği görülmektedir” şeklinde konuştu.
"Ar-Ge ve inovasyona yatırım yapmalıyız”
Bursa'da halihazırda 39 Ar-Ge Merkezi olduğunu söyleyen Sabuncu, "Günümüzde Hindistan, Çin ve Güneydoğu Asya ülkelerinden daha ucuza üretebilmek bizim açımızdan mümkün değildir. Bu nedenle katma değeri yüksek ürünler üretmek, Ar-Ge ve inovasyona yatırım yapmak tüm sektörlerimiz açısından vazgeçilmezdir. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'nın son verilerine göre Bursa halihazırda kurulu 39 Ar-Ge Merkezi ile İstanbul'un ardından en fazla Ar-Ge Merkezi'ne sahip il konumunda yer almaktadır. Bu sayısının son Ar-Ge ve Yenilik Reform Paketi ile daha da artmasını bekliyoruz. Hedefimiz 2023 yolunda Bursa'nın sadece üretim merkezi değil, aynı zamanda ülkemizin Ar-Ge, Yenilik ve Tasarım Merkezi olmasıdır. Bu hedef doğrultusunda şehirdeki tüm ilgili paydaşların işbirliklerini artırmaları, bu hedef doğrultusunda çalışmaları önem kazanmaktadır” ifadelerini kullandı.
"ABD bizim en önemli ticari ortağımız”
ABD'nin ülkemizin en önemli ticari ortaklarından biri olduğunu dile getiren Başkan Sabuncu, "Kısaca ABD ülkemizin en önemli ticari ortakları arasında yer almaktadır. Amacımız iki ülke arasındaki ticari ilişkileri daha da ileriye taşımaktır. Biz Uludağ İhracatçı Birlikleri olarak otomotiv ve tekstil sektörlerinde ABD'ye yönelik düzenlediğimiz milli katılım fuar organizasyonları ile üyelerimizin bu önemli pazara ulaşabilmeleri için çaba gösteriyoruz. ABD 2017 fuar takvimimizde de yer alıyor. Burada bulunan ve ABD'yi hedef pazar olarak gören katılımcıların milli katılım organizasyonlarımıza daha fazla ilgi göstermelerini diliyorum” dedi.
"Bursa başarısını sürdürüyor”
Bursa'nın 2015'te en çok ihracat yapan ikinci il olduğunu söyleyen TİM Başkan Vekili Tahsin Öztiryaki ise, Bursa'nın 2016 yılını da aynı başarıyla sürdürdüğünü ifade ederek Türkiye ihracatının düşmesine rağmen 9 ayda yüzde 11'lik büyümeyle Bursa'nın çok önemli bir yerde bulunduğunu belirtti.
Türkiye'nin en çok ihracat yapan 10 şehrinin en çok ihracat yaptıkları ülkelerin dışına başka ülkelere nasıl ihracat yapabileceklerine ilişkin TİM'in çalışmalar yaptığını aktaran Öztiryaki, "Türkiye'nin 2023 hedefi 500 milyar dolar. Dünya ticaretinden yüzde 1,5 pay almak. Bu payı almanın da yolu katma değerli, tasarımı yapılmış, markalaşmış ürünler yapmaktan geçiyor. Bu çalışmayla hem bunu araştıracağız hem de Amerika'ya ihracatımızı nasıl yapacağımızı düşüneceğiz." diye konuştu.
"Türk Ticaret Merkezi açacağız”
ABD pazarının analizini yapacaklarını dile getiren Tahsin Öztiryaki sözlerini şöyle sürdürdü;
"Bursa, İstanbul'dan sonraki ihracat pazarında tekstilde, otomotivde, gıdada çok önemli bir pazara sahip. Bugün Amerika'ya bu ihracatımız maalesef çok başarılı değil. Dolayısıyla bu pazarı değerlendirmemiz lazım. TİM olarak Amerika pazarına Türk Ticaret Merkezi açmak için karar aldık. Bu sene hem New York'ta hem de Chicago'da mobilya, ev tekstili ve mutfak malzemeleri sektöründe Türk Ticaret Merkezi açacağız. Oralarda ürünlerimizin direkt müşteriye temas edeceği işler yaratmaya çalışıyoruz."
Toplantının açılışında konuşan HALKBANK Bursa Bölge Koordinatörü Ahmet DİNÇEL;Ortak stratejimizin temelini ise Türkiye'nin 2023 yılına kadar dünyanın ilk 10 ekonomisi arasına girme ve ülkemizin ihracattaki payını %1,46'ya ulaştırma hedefi oluşturuyor. Bu çerçevede, ihracatçılarımızın 10-25 milyar dolar arası seviyede ihracat yapılan ülke sayısını 7'ye çıkarması ve toplamda 100 bin ihracatçı ile tüm ana sektörlerde söz sahibi olmasını istiyoruz. dedi.
Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Engin Aksoy ise şöyle konuştu:"Yarına hazırlanan bir ihracatçının uluslararası mobil internet kullanması, akıllı cihazlar ve bulut depolama sayesinde bilgiye her yerde ulaşması, üretiminin verimliliği için teknolojik çözüm kullanması gerekiyor. Bunun ilk adımı ise Dijitalleşme Endeksi'nin hesaplanmasından geçiyor. ABD'ye ihracat yapan işletmelerin Dijitalleşme Endeksi'nin %62 olduğunu görüyoruz. Yarına Hazırım Platformu'nda Bursalı şirketlerin de dijitalleşme haritasını çıkarmak üzere 1.585 Bursalı şirkete ulaştık. Bursalı şirketlerin Dijitalleşme Endeksini %58 olarak hesapladık. Bu şirketlere teknoloji koçluğu hizmeti veriyoruz. Teknolojiden faydalanarak hedef pazardaki rekabette daha güçlü olmak mümkün.”
Açılış konuşmalarının ardından geçilen ve Ekonomist Prof. Dr. Emre Alkin'in moderatörlüğünü yaptığı panelde TİM Genel Sekreteri Dr. H. Bader Arslan;ABD Pazarının Stratejik Analizini ve Pazara Giriş fırsatlarını aktarırken,TABA-AmCham Başkanı Bora Gürçay; Türkiye ve ABD arasındaki ekonomik ve ticari işbirliği fırsatlarını masaya yatırdı. Jones, Swanson, Huddell&Garrison, LLC Özel Ortağı Jennifer Morrison;ABD ile ticarette hukuki bakış açısını değerlendirirken,ABD İstanbul Konsolosluğu Baş Ticaret Ataşesi Maria Andrews;ABD Pazarının Geleceğini ve Tüketim Trendlerini paylaştı. Panelde ayrıca Maryland Eyaleti Ticaret Odası Uluslararası Yatırımlar Amerika ve Ortadoğu Bölge Müdürü Brian Castleberry,Maryland Eyaletinde Otomotiv ve Biyoteknoloji Sanayi Ticaret ve Yatırım Fırsatlarını katılımcılar ile paylaştı.
Bursa Hedef Pazar: ABDtoplantısının ikinci panelinde ise;TOFAŞ Endüstriyel Ürünler Direktörü Akın Aydemir;ABD Pazarında Bir Başarı Hikayesi adlı sunumunu katılımcılara aktardı. ICANN Kıdemli Başkan Yardımcısı David Olive; Küresel İnternetin Türk İşletmeler İçin Yarattığı Fırsatlara değinirken,T.C. San Francisco Önceki Ticaret Ataşesi Ebru GülsoySan Fracisco'ya İhracatta Pratik Önerileri,T.C. New York Önceki Ticaret Ataşesi Mustafa Ali Yurdupak'ta New York özelinde İhracat fırsatlarını ve zorluklarını konuklara anlattı.
ABD'ye İhracatta Lojistik Çözümleri aktaracak olanUPS Türkiye Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Caner Tek'in yanı sıraCoface Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürü Emre Özer deABD pazarında riskler nelerdir? ABD'de doğru yerel ortak nasıl bulunur? Firmanın güvenilirliği nasıl kontrol edilebilir? Gibi merak edilen sorularının yanıtlarını Bursalı İhracatçılar ile paylaştı.