OİB BAŞKANI SABUNCU: OTOMOTİVİN YOL HARİTASI ÇİZİLDİ
17 Mart 2012
Uludağ Ekonomi Zirvesi'nde ‘Otomobil'in Yarını'
başlıklı oturumda otomotiv endüstrisinin temsilcileri yerli otomobil
markasından ihracata, yeni yatırımlardan 2023 hedeflerine kadar sektörü masaya
yatırdı.
Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği
Başkanı Orhan Sabuncu, 2023 yılında otomotiv endüstrisinin 75 milyar dolarlık
ihracat hedefine rahat ulaşacağına inandığını kaydederek, "Otomotivin yol
haritası çizildi. Bunun için her yıl ortalama yüzde 10 ihracat artışı
gerekirken, biz geçtiğimiz yıl yüzde 17 oranında artış sağladık” diyerek sektör
adına umutları artırdı.
Davos Zirvesi'ne
alternatif olarak gösterilen ‘Uludağ Ekonomi Zirvesi' ilk kez Uludağ'da
gerçekleşirken, burada geleceğin sektörlerinden finansa, üretim cephesinden
turizme, otomotiv endüstrisinden CEO'ların yeni ajandasına kadar birçok alanda
farklı yaklaşımlar masaya yatırıldı.
Bursa Valiliği, Capital
ve Ekonomist dergilerinin işbirliğiyle 7 başlık altında düzenlenen zirvede
50'ye yakın konuşmacı söz aldı. Otomotiv endüstrisinin de ele alındığı
‘Otomobilin Yarını' başlıklı oturumda sektörün önde gelen isimlerinden Uludağ
Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Başkanı Orhan Sabuncu, Hyundai
Assan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, Karsan Murahhas Azası Jan Nahum ve
Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, sektörün 2023 hedefleri, yeni yatırım,
yerli otomobil markası ve ihracatta gelecek beklentilerini dinleyicilerle
paylaştı.
Kaliteli ve rekabetçi araçlar üretiliyor
Oturumda söz alan OİB
Başkanı Sabuncu, otomotiv endüstrisinin son
6 yılda ihracat şampiyonu olduğunu, geçtiğimiz yıl 1.3 milyar dolar dış ticaret
açığı vermesine rağmen yine son 6 yılda toplamda 12 milyar dolarlık dış ticaret
fazlası yarattığını aktardı. Endüstrinin 2012 yılının ocak ayında da dış
ticaret fazlası vererek yoluna devam ettiğinin altını çizen Sabuncu, "Üretimin
yüzde 70'ini ihraç ediyoruz. Demek ki üretilen araçlar kaliteli, rekabetçi ve
her bakımdan ihraç edilebiliyor” diye konuştu.
Konuşmasında Türkiye'nin
2023 yılı hedeflerine de değinin Sabuncu, 500 milyar dolar ihracat için 4
milyon adet araç üretimi ve bunun 3 milyonunun ihraç edilmesiyle 75 milyar
dolarlık da gelir beklendiğini hatırlattı. Bu hedefe ‘ulaşılabilir mi?'
şeklinde sorularla karşılaştıklarını vurgulayan Sabuncu, "Bu hedef rahatlıkla
olabilecek bir gelişme. Bunun için her yıl ortalama yüzde 10 ihracat artışı
gerekirken, biz geçtiğimiz yıl yüzde 17 oranında artış sağladık. Bu da doğru
yolda olduğumuzu gösteriyor” şeklinde karşılık verdi.
Otomotivde üretimden satışa hedef belli
Dünyada geçtiğimiz yıl 81
milyon adet olan araç üretiminin 2023'te 135 milyon adede yükseleceğinin
öngörüldüğünü kaydeden Sabuncu, "Bizim bugün endüstri olarak dünyada aldığımız
pay binde 8, 2023 de yüzde 1.46'ya çıkacağımız varsayılıyor. Otomotivde nasıl
bir yol haritası izlenecek, nasıl bir trend olacak? Bunlar için ihracat ile
otomotiv strateji belgeleri hazırlandı. Bu çerçevede Ar-Ge'den inovasyona,
özgün ürünlerden pazar dinamiklerine, üretim ve satıştan lojistik ile
hammaddeye kadar hedefler belirlendi” diye konuştu.
Sabuncu, 2023 hedeflerine
ulaşabilmek için ayrıca 5 veya 6 yeni büyük yatırım olması gerektiğinin altını
çizerek, yerli otomobil markasının konuşulduğu bir dönemde bir veya iki
yatırımın bu yönde olabileceğinin altını çizerek, "Aracın ismi de hem
Türkiye'ye hem dünyaya hitap edecek şekilde olmalı. Yabancı dillerde kullanımı
kolay olmalı” dedi.