UİB, ABD PAZARINI MASAYA YATIRDI

28 NİSAN 2012

MÜSTEŞAR TREİBER: TÜRKİYE'NİN 2023 HEDEFLERİNİ DESTEKLİYORUZ

UYMSİB BAŞKANI DR. ÇALI: HALA SERBEST TİCARET ANLAŞMAMIZ YOK

ABD ÜLKE MASASI KOORDİNATÖRÜ ARTOK: ABD KENDİ İÇİNDE BİRÇOK PAZARI BARINDIRAN BÜYÜK BİR COĞRAFYA

BURSA / ABD Büyükelçiliği Ekonomik İşlerden Sorumlu Müsteşar Laird Treiber, "ABD ile ticareti daha fazla geliştirmek için ödevinizi iyi yapmalısınız. Kilit pazarların ve bölgelerin tespitinde Avrupa pazarına gösterdiğiniz çabadan fazlasını göstermelisiniz” dedi.

Üyelerinin yeni bölgelere açılma politikalarına desteğini sürdüren Uludağ İhracatçı Birlikleri (UİB), ihracatçı firmaların ABD pazarına yönelik girişimlerine düzenlediği ‘ABD Ülke Bilgilendirme Semineri' ile katkıda bulundu. Firmaların iş bağlantılarını artırmak ve ABD'de Türk ihracatçısının elini güçlendirmek amacıyla düzenlenen bilgilendirme toplantısında Amerika ile olan dış ticaret tüm yönleriyle ele alınırken, Bursa Siyah İnciri'nin ABD'ye ihracatındaki süreç de gündeme getirildi.

UİB Konferans Salonu'nda gerçekleştirilen seminere; TİM ABD Ülke Masası Koordinatörü Nuri Artok, ABD Büyükelçiliği Ekonomik İşlerden Sorumlu Müsteşarı Laird Treiber, ABD Başkonsolosluğu'ndan Muavin Konsolos Wilburg G. Zehr ve Ekonomi Bakanlığı'ndan ABD Ülke Masası Sorumlusu Esma Koca konuşmacı olarak katıldı.

Toplantının açılış konuşmasını yapan Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (UYMSİB) Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Salih Çalı, ABD'nin 313 milyonu aşan nüfusu ve 15,1 trilyon doları geçen gayri safi yurtiçi hasılasıyla dünyanın en büyük ve önemli pazarlarından biri olduğunu söyledi. Amerika'nın dünyanın en büyük ithalatçısı olmasının yanında, yine dünyanın en büyük doğrudan yabancı sermaye kaynağı konumu ile hedef pazar olduğunu hatırlatan Salih Çalı, "2011 yılında Türkiye'nin ABD'ye ihracatı bir önceki yıla göre yüzde 22 artış göstererek 4,6 milyar dolar olarak gerçekleşirken, ABD'den ithalatımız yüzde 30 artış ile 16 milyar dolara yükselmiştir. 2011 yılında ABD ile olan dış ticaret hacmimiz yüzde 28 artarak 20,6 milyar dolara ulaşmıştır” dedi.

"Serbest ticaret anlaşmamız yok!”

1995 yılında ABD yönetiminin Türkiye'yi gelişen 10 büyük pazar arasında ilan ettiğini, buna rağmen ticari ve sınai ilişkilerde beklenen gelişmenin yakalanamadığına işaret eden Çalı, ABD'ye yönelik ihracatın artırılması, Türk ürünlerinin ABD pazarında daha fazla yer edinebilmesi amacıyla pek çok ticari ve ekonomik anlaşmanın yapılmasına rağmen, serbest ticaret anlaşmasının bulunmadığına vurgu yaptı.

UYMSİB Başkanı Dr. Çalı, her iki ülke arasında kabul edilebilir ve sürdürülebilir ticaretin devamı için ABD'ye olan ihracatın daha yüksek oranlara ulaşmasının şart olduğunu sözlerine ekledi.

"ABD kendi içinde birçok pazarı barındıran büyük bir coğrafya”

TİM ABD Ülke Masası Koordinatörü Nuri Artok, ABD ile yapılacak ticarette ve işlerde atlanmaması gereken en önemli detayı; Amerika'nın tek ve büyük bir pazar değil, kendi içinde birçok pazarı barındırması olarak ifade etti. İki ülke arasındaki ticari dengesizliğin Türkiye aleyhine giderek açılmasına çözüm bulunması gerektiğini vurgulayan Artok, "ABD korumacılık önlemlerinde oldukça uygulayıcı. Yüksek gümrük vergisi oranlarıyla kendi iç pazarını ve tüketicisini koruyor. Bu noktada rekabetçi olmak ve farkındalık yaratmak öne çıkıyor. Bu ülkeye ihracatımızın artması için ilgili birimlerimizle çalışmalarımızı aralıksız sürdürmeli, olası her imkanı değerlendirmeye gayret göstermeliyiz” diye konuştu.

"Türkiye'nin 2023 hedeflerini destekliyoruz”

2023'te Türkiye'nin, dünyanın en büyük ilk 10 ekonomisi arasında yer almasını desteklediklerini ve bu durumun ABD firmaları için de önemli fırsatlar doğuracağını belirten ABD Büyükelçiliği Ekonomik İşlerden Sorumlu Müsteşarı Laird Treiber ise, bu hedeflere ulaşılması için Türkiye'nin finansal sektörünü genişletmesi ve derinleştirmesi, inovatif sektörlere geçerek, kendi enerji altyapısını hazırlaması gerektiğini dile getirdi.

İki ülke arasındaki ticari ilişkileri daha ileri seviyelere taşımak adına çalıştıklarını vurgulayan Treiber, "Son 3 yıl ticari ilişkiler açısından iyi geçti. Firmaları bir araya getirmek için girişimlerimiz sürüyor. ABD ile ticareti daha fazla geliştirmek için ödevinizi iyi yapmalısınız. Kilit pazarların ve bölgelerin tespitinde Avrupa pazarına gösterdiğiniz çabadan fazlasını göstermelisiniz” ifadelerini kullandı.

"Türkiye'de bilgiye dayalı sektörlerde büyük bir potansiyel var”

İnovatif sektörler, ilaç, telif hakları ve bilgiye dayalı sektörlerde Türkiye'de büyük bir potansiyelin varlığından söz eden Treiber, üretim ve sanayi alanında da makine ve otomotiv, işleme teknolojisi ve karbon fiber teknolojilerin yıldızı parlayan sektörler olacağına vurgu yaptı.

ABD'nin yeni ürünlerde serüvene açık ancak güvenilirlik ve kaliteyi ön planda tutan bir ülke olduğunu anımsatan Treiber, firmalara Türkiye'nin gelişimindeki büyük hikayeyi ve gerçekleştirdiği değişimi anlatmaları önerisinde de bulundu.

Seminerde ‘ABD'nin Vize Başvuru Süreci Düşündüğünüz Kadar Zor Değil' başlıklı bir sunum yapan ABD Başkonsolosluğu'ndan Muavin Konsolos Wilburg G. Zehr, kendilerine yapılan başvuruların yüzde 95'ine vize verildiğini, buna rağmen vize için mümkün olduğunca erken başvuru yapmak gerektiğine dikkat çekti.

Ekonomi Bakanlığı'ndan ABD Ülke Masası Sorumlusu Esma Koca da, ABD'ye ihracatta potansiyel sektörleri şu şekilde sıraladı:

"Demir çelik, inşaat ve maden makinaları, altın ve mücevherat, beyaz eşya, mobilya, işlenmiş doğal taşlar, otomotiv ve yan sanayi, takım tezgahları, tekstil ve konfeksiyon, tarım ve gıda ürünleri.”

Bursa Siyah İnciri'nin ABD'ye ihracatıyla ilgili 5 yıldır sürecin devam ettiği ve özellikle ABD'nin tarım ürünleri ithalatındaki aşırı korumacılığından dolayı bu sürecin sonlandırılamadığının ifade edildiği toplantıda, ABD tarafından müzakerelerin hızlandırılması için girişimlerin artırılacağı sözü verildi.


İlgili Fotoğraflar